Szeretettel köszöntelek a Kutyaimádók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kutyaimádók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kutyaimádók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kutyaimádók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kutyaimádók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kutyaimádók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kutyaimádók közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kutyaimádók vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Részletek Topál József az MTA doktora címre benyújtott értekezésének téziseiből. Az ebben a témakörben elvégzett vizsgálatok célja összességében az volt, hogy belátást nyújtson a kutya kommunikációs készségeinek funkcionálisan csecsemő- illetve kisgyermek-szerű megnyilvánulásaiba.
Az itt bemutatott eredmények több vonatkozásban is megerősítik azt az
elképzelést miszerint a kutya egy evolúciósan arra „előkészített” faj,
hogy tanuljon az emberi kommunikációs jelzésekről, ennek segítségével
értelmezze az emberi viselkedést és abból számára fontos információkat
következtessen ki. Úgy tűnik, hogy függetlenül az e teljesítményekben
ténylegesen közreműködő kognitív képességektől, a kutyák valóban sok
szempontból funkcionálisan csecsemő- illetve kisgyerek-szerű módon
teljesítenek. Fontos azonban hangsúlyoznunk, hogy habár a kutya
látszólag megérti az emberrel való interakciók kommunikációs
természetét, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy reprezentálnának vagy
elsajátítanának bármit is partnerük mentális állapotából, vagy akárcsak
megértenék, hogy az ember belső szándékoktól vezérelve cselekszik.
A kulturális tudás átadását szolgáló emberi kommunikációs viselkedés
olyan komplex módon szervezett, lépésről lépésre felépített
tevékenységnek tekinthető, mely fajunk konstrukciós képességeinek egyik
fő megnyilvánulási területe. Ennek jellegzetessége, hogy az ismeretet
megosztó fél nem pusztán a megosztani kívánt tudást jeleníti meg, hanem
azt olyan kommunikációs jelzésekkel kíséri, amely a közlési szándék
kifejezése (osztenzió) mellett ráutaló (referenciális) jelzésekkel emeli
ki az elsajátítandó ismeret lényeges és általánosítható momentumait.
Fontos jellemzője az efféle kommunikatív tudás-átadásnak, hogy a
tapasztalt „tanító” aktívan vezeti partnerét azzal, hogy szelektív módon
jeleníti meg saját tárgyi tudásának azon elemeit, melyeket a naiv
megfigyelőnek érdemes elsajátítania anélkül, hogy ezen elemek ok-okozati
összefüggéseit a „tanuló” feltétlenül megértené. Ez az interaktív
kommunikáción alapuló szociális tanulási mechanizmus a természetes
pedagógia (Csibra és Gergely 2009), melyben recipiensként (a „tanuló”
szerepében) már a preverbális csecsemő is kompetens módon képes részt
venni, hiszen a közlési szándék kifejezésére és a referenciális
jelzésekre már néhány hónapos korban releváns módon reagál.
A konstrukciós képességek kutya és ember közötti funkcionális
analógiáit keresve kísérleteinkben a kutya-ember kommunikatív
interakciók elemzésére fókuszálva elsősorban a felnőtt-csecsemő és a
kutya-ember kommunikáció párhuzamait kerestük, illetve olyan
feladathelyzetekben is elemeztük a kutyák és kisgyerekek viselkedését
ahol a sikeres megoldáshoz a partner mentális állapotát (ismerethiány)
kellett felismerni és annak megfelelően alakítani viselkedésüket.
Eredmények
Az
emberi vizuális figyelem felismerésével kapcsolatos kísérletek
egyértelműen igazolták, hogy a kutyák különösen érzékenyek az ember
figyelmi állapotára, utasításos helyzetben képesek az ember figyelmi
fókuszát beazonosítani és ezt figyelembe véve tekintik önmagukra
vonatkozónak.
Sikerült továbbá bizonyítani, hogy a szemmozgás követő berendezés jól
alkalmazható a kutyák vizuális feldolgozó folyamatainak elemzésére, és
ennek révén azt, hogy az emberrel való interakcióban a kutyák
tekintetkövető hajlandósága nagymértékben változik aszerint, hogy a
referenciális jelzéseket (fej és tekintet elfordítása) megelőzően
megtörtént-e a közlési szándék kinyilvánítása (megszólítás és
szemkontaktus felvétele). Az osztenzív jelzésekre való effajta
érzékenység funkcionálisan csecsemőszerű megnyilvánulása és általában az
emberi tekintet irányának kifinomult kihasználása a kutya szociális
kompetenciájának fontos velejárója.
A két-utas tárgykeresési helyzetek eredményei egyértelműen megmutatták,
hogy bár a kutya képes kizárásos következtetés segítségével megtalálni
az elrejtett tárgyat (vagyis az üres edény tartalmának megmutatása
számára elegendő információ a sikeres választáshoz), de e képességük
megnyilvánulása különös módon „alá van vetve” az emberi kommunikációs
jelzésekre való érzékenységnek (lásd még Szetei és mts. 2003). Az
osztenzív-kommunikatív és referenciális jelzések által kijelölt
rejtekhelyet ugyanis akkor is előnyben részesítik, ha egyébként
nyilvánvalóvá tesszük számukra hogy a jutalom nem ott található. További
kísérletben kimutattunk, hogy bár más, nem kommunikatív jellegű feltűnő
ingerrel (pl. edény mozgatása) is létre lehet hozni egyfajta figyelmi
„elfogultságot” a kutyák egyértelműen hajlamosak az
osztenzív-referenciális sajátosságokat hordozó ingerekre hagyatkozni
hacsak nem kapnak ennek ellentmondó, közvetlen érzékelési információt a
jutalom helyéről.
A 18 hónapos csecsemőkkel való összehasonlító vizsgálatban az alanyok
egy ambivalens helyzettel szembesültek, ugyanis azt láthatták, hogy a
jutalmat nemcsak közvetlenül lehet egy edény alól megszerezni, hanem az
attól távolabb lévő üres edény mozgatásával is „elő lehet csalogatni”.
Mind a kutyák mind pedig a csecsemők esetében azt találtuk, hogy a
demonstráció osztenzív-kommunikatív jellege hatással van
válaszreakcióikra. A kutyák a „természetes pedagógia” ismérveit
megjelenítő helyzetben hajlamosak lemondani a jutalom számukra rendkívül
egyszerű, közvetlen megszerzéséről, és az ember által megjelenített,
számukra átláthatatlan, nem hatékony megoldást gyakrabban követni. Az a
tény azonban, hogy ezt csak akkor teszik ha a demonstrátor nem távozik a
bemutató után arra utal, hogy a kutyák számára a demonstráció nem
elsősorban mint specifikus tudás-átadás, hanem egyfajta viselkedési
elvárás, utasítás manifesztációjaként jelenik meg.
A 1,5 éves gyerekek sokkal kifejezettebb tendenciát mutatnak a
demonstrált, ok-okozati hatásában átláthatatlan és kevésbé hatékony
megszerzési technika követésére. A felnőtt demonstrátor jelenléte
valamint a bemutató „pedagógiai jegyeinek” hatása a teljesítményükre
arra enged következtetni, hogy ők a felnőtt bemutatóját főként mint a
tárgy megszerzési módjára vonatkozó ismeretet „dekódolják”, bár a
viselkedési elvárásnak való megfelelés is fontos tényezője lehet
viselkedésüknek.
Az A-nem-B hibát előhívó tárgyrejtési helyzetekben újfent demonstráltuk
a csecsemők pedagógiai receptivitását, mégpedig az előzőnél jóval
korábbi (10 hónapos) életkorban. Az eredmények szerint a perszeveratív
keresési hiba oka (legalábbis részben) az, hogy a tárgy rejtését végző
személy osztenzív kommunikatív referenciális jelzései a tanítás
„illúzióját” keltik és arra ösztönzik a csecsemőt hogy valamely
általánosítható ismeretet próbáljanak „extrahálni” miközben a felnőtt
ismételten elrejti a tárgyat az ’A’ rejtekhelyre (pl. „a játékot az ’A’
helyen lehet megtalálni” stb.).
Ami az A-nem-B hiba elkövetésének körülményeit illeti, felnőtt kutyák
feltűnő hasonlóságot mutatnak a 10 hónapos csecsemőkkel: esetükben is a
tárgy rejtését kísérő „pedagógiai” jelzések bemutatása (megszólítás,
szemkontaktus) hajlamosít a hiba elkövetésére. Kontroll kísérleteink
eredményei pedig arról tanúskodnak, hogy az ilyen szituációkban
megmutatkozó gyakoribb keresési hiba oka nem egyszerű gátlási probléma,
vagy az, hogy a „tanító” típusú helyzetek jobban megzavarják a figyelmi,
emlékezeti funkciókat, hanem inkább a tárgyrejtést kísérő,
kommunikációs szándékot kifejező, referenciális jelzések iránt való
specifikus fogékonyságban keresendő.
A jelenség értelmezése szempontjából különösen fontos eredmény, hogy az
ember által felnevelt farkasoknál nem jelenik meg a kutyáknál talált
szituációfüggő A-nem-B hiba. Az, hogy a farkasok a rejtés során
bemutatott osztenzív kommunikatív kísérő jelzésektől függetlenül
általában nem hajlamosak a keresési hiba elkövetésére arra utal, hogy a
kutyánál (és a csecsemőnél) egyaránt megfigyelt kommunikációs jelzésekre
való „érzékenység” a szociális kompetenciában megnyilvánuló konvergens
evolúció következménye lehet.
Egy további kísérletben pedig rávilágítottunk arra, hogy bár a kutyák
és csecsemők A-nem-B hiba helyzetekben mutatott „pedagógiai
receptivitásában” nyilvánvaló hasonlóságok vannak, de ezek hátterében
fajspecifikusan eltérő kognitív értelmezési mechanizmusok működhetnek.
Ugyanis ha megváltoztatjuk a kísérleti helyzet egy epizodikusnak
minősíthető elemét –vagyis miután az ismételt tárgyrejtések az ’A’
rejtekhelyre lezajlottak, a rejtő személyét kicseréljük és egy új
személy rejti a tárgyat a ’B’ helyre- akkor a csecsemők fenntartják, míg
a kutyáknál csökken az üres rejtekhely választásának gyakorisága.
Mindez úgy értelmezhető, hogy a csecsemők a bemutató személyétől
függetlenül alkalmazzák a tanításként (félre)értelmezett helyzetből
leszűrt általánosítható ismeretet („a tárgyat az ’A’ helyen kell
keresni”), számukra tehát a kommunikatív ingerek funkciója a
kulturálisan megosztott tudás megszerzésére való lehetőség jelzése.
Ellenben a kutyák az ember kommunikációval kísért demonstrációját (a
tárgy ismételt rejtése az ’A’ helyre) egy olyan, személyhez kötött
epizodikus instrukcióként értelmezik, melyet az adott személy
jelenlétében a neki való „megfelelési kényszer” miatt követnek akkor is,
amikor a tárgy már máshova van rejtve (esetükben tehát az emberi
kommunikációs jelzések egyfajta „felszólító” „viselkedési szabály
kialakító” funkciót tölthetnek be).
A nem-verbális tudatelméleti képességeket mérő tesztekben másokkal
összhangban (pl. O’Neill 1996) kimutattuk, hogy a gyerekek már 2,5
évesen is képesek lehetnek kommunikációs viselkedésüket annak
figyelembevételével alakítani, hogy partnerük milyen specifikus
ismeretekkel rendelkezik a kommunikáció tárgyát képező jutalom (játék),
illetve az annak megszerzéséhez szükséges segédeszköz (bot) helyét
illetően. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy az ismeretek effajta
„kikövetkeztetése” nem igényel fejlett tudatelméletet, csak annak
felismerését, hogy a partner korábbi eseményekben való részvétele (pl.
játék elrejtése) összefüggésben van az illető későbbi viselkedésével.
A gyerekekhez hasonlóan a kutyák is képesek kommunikációs
viselkedésüket a segítő személynek a jutalom hollétéről való tudása
szerint alakítani, habár informáló viselkedésük nem tükrözi a
gyerekeknél megfigyelt kifinomultságot (a releváns jelző viselkedés csak
a motiváló erővel bíró játéktárggyal kapcsolatban jelenik meg, és a
megismételt alkalomkor kifejezettebb). A játék hollétére vonatkozó
szituációreleváns jelző viselkedés gyors megjelenése arra utalhat, hogy
az emberszabásúaknál tapasztaltakhoz hasonlóan (ld. pl. Gomez 1998)
esetükben fejlett szociális kompetenciát feltételező gyors, belátással
teli tanulás és nem próba-szerencse alapon megvalósuló ismeretszerzés
történik.
Egy további longitudinális vizsgálatunk, melyben egy emberszabású kísérletet (Gomez és Teixidor 1992) replikáltunk egyetlen, speciálisan képzett segítő kutyával azt igazolta, hogy a kutya „enkulturáltságának”, a társas-kommunikációs helyzetekben való jártasságának nagy szerepe lehet abban, hogy kompetens módon, kommunikációs viselkedését partnere aktuális ismeretihez igazítva legyen képes megoldani helyzeteket. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a kutya potenciálisan képes lehet az emberszabásúak teljesítményét meghaladó kifinomultsággal a saját viselkedését az emberrel interakcióban hatékonyan megszervezni.
Módszerek
Kísérleteink első csoportjában azt vizsgáltuk, hogy az ember által
kezdeményezett szemkontaktus és a megadott helyre irányított tekintet,
valamint általában az ember figyelmi állapotára utaló jelek (melyek
egyrészt a partner közlési szándékát fejezik ki, másrészt pedig
egyértelmű referenciális jelzésekként funkcionálhatnak) hogyan
befolyásolják a kutyák helyzetértelmezését, egy adott helyzetben
megszerezhető ismereteit. A szituációk egy része valós interaktív
helyzet volt, ahol egy ember utasította a kutyát miközben figyelme a
kutyára, egy másik emberre vagy éppen senkire sem irányult. Máskor pedig
szemmozgás-követő (eye tracker) berendezés alkalmazásával a
videofelvételeket néző kutya vizuális feldolgozó folyamatainak közvetlen
elemzésével szereztünk adatokat arról hogyan értelmezi azt, amikor a
képernyőn látható ember a kutya felé irányuló közlési szándékának
kifejezése után (megszólítás, szemkontaktus), avagy a szándék kifejezése
nélkül fordítja el a fejét két egyforma tárgy valamelyike felé.
A
vizsgálatok második csoportjában az emberi osztenzív-referenciális
jelzésekre való fogékonyság jelenségének eredtünk a nyomába. Azt
vizsgáltuk, hogy az ilyen jelzésekkel kísért emberi demonstráció hogyan
hat a kutya feladatmegoldó viselkedésére, amennyiben két-utas
tárgyrejtési helyzetekben (két edény egyike alá jutalmat rejtünk) az
ember által bemutatott akció eredménytelen megoldást jelenít meg az
alany számára (az üres edényt manipulálja). A továbbiakban pedig 18
hónapos csecsemők és felnőtt kutyák azonos helyzetekben való
megfigyelésével szereztünk adatokat arról, hogy a „természetes
pedagógia” eszköztárával kinyilvánított tudás „tanító-utasító” jellege
illetve a felnőtt demonstrátor jelenléte hogyan hat a csecsemők illetve
kutyák azon hajlandóságára, hogy kövessenek egy, a „tanító” személy
által demonstrált, „kevésbé hatékony” feladat-megoldási eljárást.
Ezt a gondolatmenetet folytatva kutyák, farkasok és csecsemők
bevonásával kísérleteket végeztünk az előbbiekhez hasonló két-utas
tárgykeresési helyzetekben, ahol azt elemeztük, hogy a klasszikus
piagetiánus A-nem-B hiba létrejöttében milyen szerepe van a tárgy
rejtését kísérő osztenzív-kommunikatív és referenciális jelzéseknek. Az
A-nem-B hiba lényege, hogy az alany miután ismételten látta egy tárgy
’A’ helyre való rejtését, akkor is azon a helyen fogja keresni, ha ezt
követően a szeme láttára a ’B’ helyre tesszük a jutalmat. Az egyes
helyzetekben a természetes pedagógia eszköztárával különböző mértékben
kiegészítve rejtettük el a céltárgyat az ’A’ illetve a ’B’ helyre.
Végül két, a főemlősvizsgálatokból jól ismert ún. nem-verbális
tudatelméleti tesztet (Whiten 2000) alkalmazó kísérletben vizsgáltuk
azt, hogy a kutyák és 2,5 éves gyerekek képesek-e saját
kommunikációs/informáló viselkedésüket partnerük (felnőtt ember)
ismereti állapotához hozzáigazítani egy olyan helyzetben, ahol a
számukra elérhetetlen jutalom csak a felnőtt segítő közreműködésével
szerezhető meg. Az egyes helyzetek a szerint különböztek, hogy a segítő
személy rendelkezett-e tudással a jutalom rejtekhelyét illetve a jutalom
megszerzéséhez szükséges eszköz (bot, kulcs) hollétét illetően.
Összegzés és kitekintés
A dolgozatban foglalt kísérletes vizsgálatok az összehasonlító szempont
érvényesítésére törekedve, a humán viselkedési komplexum három fő
csoportja (szocialitás, szinkronizáció, konstruktivitás) köré szervezve
mutatták be a kutya szociokognitív képességeinek azon megnyilvánulásait,
amelyekre hatással lehetett az emberi környezethez történő adaptáció.
Jó okkal feltételezhetjük, hogy a domesztikáció során fellépő
alkalmazkodási kényszerek következményeként jelentek meg, illetve
erősödtek fel a kutyában azok az alapvető készségek (pl. az
interspecifikus szociális vonzódás, kötődés, viselkedési szinkronizáció,
szabálykövetés, osztenzív-kommunikatív referenciális jelzésekkel való
befolyásolhatóság), amelyek lehetővé teszik számára az emberi csoportba
történő integrálódást. Ezek a képességek biztosítják, hogy a kutya
kompetens partnerként vegyen részt az emberi társas tevékenység és
kommunikáció egyes helyzeteiben, ezek adják a gyors és hatékony
szociális tanulás alapját, valamint ezek működnek közre abban, hogy az
eredetileg „farkasszerűen” funkcionáló társas-értelmi képességek
mindinkább „csecsemőszerűen” megnyilvánuló sajátosságokat vegyenek fel a
kutyában.
Elképzelésünk fontos eleme, hogy a kutya szociokognitív
képesség-készletének egyes fenotipikus megnyilvánulásait egy rendszer
olyan, egymással interakcióban lévő komponenseiként célszerű leírni,
amelyek egymást kiegészítő-erősítő módon hozzák létre azt a „társas
kompetenciát”, mintegy emergens sajátosságként, amely több szempontból
oly ember(csecsemő)szerűvé teszi a kutya viselkedési megnyilvánulásait.
A kísérletekben bemutatott eredmények összességében megerősítik azt a
hipotézisünket, hogy a humán viselkedéskomplexum egy minimális készlete
(mint „kutya viselkedési komplexum”) funkcionális analógiák formájában a
kutyában is jelen van. Úgy véljük, hogy a kutya viselkedési komplexum
teoretikus és kísérleti elemzése, valamint összevetése a humán
analógiákkal új válaszokat adhat arra az alapvető kérdésre: „Mi teszi az
embert emberré?” Persze a jövőben még részletesebb, a szociális
képességek jellegzetességeinek további feltárását célzó kutatásoknak
kell kibővíteni ezt a modellt. Meg kell állapítanunk a funkcionális
analógiára építő koncepció korlátait is, hiszen nagyon valószínű, hogy a
szenzoros, kognitív vagy motoros képességek korlátai miatt a kutyákból a
humán szociális viselkedés sok fontos eleme hiányzik. A kutyák és
gyerekek részletes összehasonlító vizsgálata különösen fontos lehet a
megfigyelt jelenségek mögött húzódó hasonlóságok és különbségek
értelmezéséhez, így a szociális kompetencia alkotóelemeit boncolgató
komparatív kísérletekre a jövőben is nagy szükségünk lesz.
http://kutyabarat.hu/hasznos/210/kutatas_a_kutya-ember_kommunikacio
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!